Privacy opofferen voor gebruiks en/of communicatiegemak?

Privacy cartoon

In merkcommunicatie neemt above-the-line nog steeds het grootste part van de budgetten. En hoewel ik deze zeker niet waardeloos vind, is het onderscheidend vermogen als merk voor mensen onbestaand. Affiches, TV, les gouts et les couleurs… Maar deze vorm van merkcommunicatie gaat uit van doelgroepen. Van mensen die hetzelfde profiel hebben. En dat is belachelijk. Mensen die aan een billboard passeren, passeren daar allemaal om een andere reden. En toch praat deze vorm van communicatie met al deze mensen op dezelfde manier. Brochures, folders, de DM uitingen beweren anders en toch. Nog nooit had ik een andere brochure dan die van mijn buren. Op mijn naam en het adres na is die identiek. En ik ken geen mensen die meer van me verschillen als mijn buren. Zonde van de opportuniteit.
Online media = social media. Ik sta niet zonder, maar onder voorbehoud, mijn bezoektrajecten en interesses af om een persoonlijke communicatie met om het even wie aan te gaan. Iedereen of alles wat me kan interesseren, gun ik het bij aanvang het voordeel van de twijfel. Ik beslis zelf wanneer ik iets raadpleeg. En toch verbaast het me nog regelmatig dat ik een e-mail ontvang die me totaal niet interesseert en waar ik aangesproken word als “Beste”. Nochtans wil ik graag als merk ambassadeur optreden.
Bedrijven moet vasthouden aan de regel dat ze het ‘altijd en overal’ goed met ons voorhebben en ons ook op die manier benaderen. Reclame en technologie helpt bedrijven met ons te communiceren. Maar waarom, gebruiken ze de informatie die ze over ons hebben niet of verkeerd?
Ik ben van mening dat al deze zogenaamde crm processen beter kunnen én moeten. Wat jij?

Privacymatters kaart met een mooi filmpje de problematiek aan. Maar eigenlijk is het een non-kwestie. Bijna iedereen is bereid om een aantal privé gegevens te ‘ruilen’ voor gebruiksgemak. Vele bedrijven hebben dus waardevolle informatie over hun gebruikers en klanten. Veel van die informatie wordt nu verwerkt voor bvb. automatische facturatie en een deel van de functionele dienstverlening. Maar eigenlijk is dat onvoldoende. De schat aan informatie die niet gebruikt wordt, kan een merk een groter onderscheidend vermogen bieden. De meerwaarde van geautomatiseerde processen is, zoals aangekaart in het filmpje, nihil als deze processen niet door een mens opgevolgd worden. Foutieve verbanden en assumpties kan geeenenkele tool vermijden.

In merkcommunicatie neemt above-the-line nog steeds het grootste part van de budgetten. En hoewel ik deze zeker niet waardeloos vind, is het onderscheidend vermogen als merk voor mensen onbestaand. Affiches, TV, les gouts et les couleurs… Maar deze vorm van merkcommunicatie gaat uit van doelgroepen. Van mensen die hetzelfde profiel hebben. En dat is belachelijk. Mensen die aan een billboard passeren, passeren daar allemaal om een andere reden. En toch praat deze vorm van communicatie met al deze mensen op dezelfde manier. Brochures, folders, de DM uitingen beweren anders en toch. Nog nooit had ik een andere brochure dan die van mijn buren. Op mijn naam en het adres na is die identiek. En ik ken geen mensen die meer van me verschillen als mijn buren. Zonde van de opportuniteit.

Online media = social media. Ik sta niet zonder, maar onder voorbehoud, mijn bezoektrajecten en interesses af om een persoonlijke communicatie met om het even wie aan te gaan. Iedereen of alles wat me kan interesseren, gun ik het bij aanvang het voordeel van de twijfel. Ik beslis zelf wanneer ik iets raadpleeg. En toch verbaast het me nog regelmatig dat ik een e-mail ontvang die me totaal niet interesseert en waar ik aangesproken word als “Beste”. Nochtans wil ik graag als merk ambassadeur optreden.

Bedrijven moeten vasthouden aan de regel dat ze het ‘altijd en overal’ goed met ons voorhebben en ons ook op die manier benaderen. Reclame en technologie helpt bedrijven met ons te communiceren. Maar waarom, gebruiken ze de informatie die ze over ons hebben niet of verkeerd?

Ik ben van mening dat al deze zogenaamde crm processen beter kunnen én moeten. Wat jij?

Cartoon source

Be Sociable, Share!


Tim De Coninck is a marketing pro for hire. He's passionate about people, ideas and social media. And cheese... Currently working as A cup of T for Across Technology

Meer weten over


2 reacties op Privacy opofferen voor gebruiks en/of communicatiegemak?

Reacties


Ik denk dat je daar inderdaad de vinger op de ‘zwerende wonde’ legt. Veel bedrijven zijn nu eenmaal nog niet doordrongen van de idee van de ‘relevante boodschap’. Daarnaast zijn er al heel wat bedrijven die wél iets willen doen met die info maar gewoon de bomen niet meer door het informatiebos zien… Het is 1 ding om de informatie te vergaren maar het is een heel andere zaak om er effectief ook iets mee te gaan doen… Gelukkig zijn er bedrijfjes zoals Stratics (stratics.be die bedrijven daarin begeleiden.

Ik ken Stratics omdat we samen een klant begeleiden voor de Europese markt. Stratics maakt hierbij gebruik van onze marketing databank (http://www.marketingdatabank.be) om info van zowel offline acties als online acties als… samen te brengen en vervolgens queries uit te voeren. Die info wordt dan gebruikt om klanten enkel nog te contacteren met info waarvoor ze geïnteresseerd zijn, bv. enkel kortingbonnen voor het product dat ze altijd kopen + eventueel een gratis proefbon voor een nieuw product.

Nu, de klant die ik hierboven vermeld, gaat er momenteel al erg ver in. Ze zullen je bijvoorbeeld enkele weken voor de vervaldatum van een bon een e-mail versturen om je eraan te herinneren dat je de bon nog niet gebruikt hebt (uiteraard gaat dit enkel naar diegenen die effectief de bon nog niet gebruikt hebben!). Daarnaast versturen ze ook verjaardagkaartjes, recepten voor je lievelingsproduct en nog zoveel meer. Dat verloopt dan weer via een combinatie van print en onze online interface http://www.addemar.com .

Ze gaan écht de persoonlijke communicatie aan en zijn enthousiast over de resultaten. En wij dus ook. :)



Ik denk dat dit een moeilijke balans blijft die altijd wel een beetje blijft wringen. Wanneer je meer gebruiksgemak wilt moet je wat privacy opofferen, en andersom. Ze zullen nooit allebei perfect zijn.


Track- en pingbacks