Online monitoring

Wat wordt er over mij en/of over mijn bedrijf geschreven? Wat wordt er goed gezegd? Wat slecht? Dat alles bepaalt je reputatie. Voor de klassieke media (kranten, magazines, …) kan je dan bijvoorbeeld (betalend) terecht bij dit of dit bedrijf, maar wat nu met alles op het internet? Wat met online reputation management (ORM)? Kan ik daar ook zicht op krijgen? Jazeker!

Laat ons eerst duidelijk stellen: meten is weten. Je merk, of dat nu jijzelf bent of dat van je bedrijf, is niet wat jij denkt dat het is. Het is wel wat andere mensen denken en zeggen dat het is. En om dat befaamde “brand gap” te vernauwen moet je weten wat er leeft en dan is online monitoring een onontbeerlijk gegeven.

Mooi en wel, maar hoe begin ik daar nu aan? Een eerste stap is het instellen van de gratis dienst “Google Alerts“. Zo kan je zeer eenvoudig en al bijzonder efficiënt via mail op de hoogte gehouden worden, zodra er iets op het verschijnt met de door jou gekozen zoekterm. Vier zaken hoef je hiervoor in te geven:

  • Een zoekwoord of zoekterm. Bijvoorbeeld de naam van je bedrijf, pakweg ‘Cynalco’ of wat ook zeker aan te raden is je eigen naam, pakweg “An Oniem”. Die akkolades in die zoektermen zijn overigens essentieel om aan te geven dat je alles binnen de zoekterm als één zoekterm dient te worden aanschouwd.
  • Het type: vier opties hier, maar wij raden de derde optie “uitgebreid” aan. Hier krijg je dan zowel de nieuwe artikels in de top 10 van Google News (1ste optie) voor je zoekterm, als nieuwe artikels uit de top 20 van de ‘gewone’ zoekresultaten (2de optie). De vierde optie kan de resultaten oplichten uit de Google-discussiegroepen, maar dat is te verwaarlozen.
  • Frequentie: Hier kan je kiezen voor “zodra iets gebeurt” (aan te raden) of één keer per dag of één keer per week.
  • Verzendadres: Als laatste item moet je ook aangeven waar je deze meldingsmailtjes wilt ontvangen.

Als tweede advies raden we je aan om via je RSS reader een goede monitoring op te stellen. Die biedt je dan de mogelijkheid om op één locatie overzichtelijk verschillende nieuwsmeldingen te inventariseren. Wat RSS net is en hoe te starten met een RSS reader, kan je hier lezen of ook hier bekijken. Feeds die je dan zeker moet instellen:

  • Google Blogsearch – Google zoekt naar resultaten binnen wat hij herkent als blogs.  Als grote troef is er hier ook de taalkeuze, iets wat weinig andere websites hebben. Je ontvangt dus enkel bijvoorbeeld Nederlandstalige zoekresultaten voor je zoekterm in plaats van alles wat er wijzigt op het net. (Geef je zoekterm éénmalig in en abonneer je vervolgens links onder op de RSS feed van deze zoekterm)
  • Blogpulse – deze website van Nielsen metrics vormt een geslaagde aanvulling bij Google Blogsearch. (Ook hier je zoekterm ingeven en dan zie je centraal XML staan. Dat is hetzelfde als RSS, dus daar je ook op inschrijven)
  • monitorThis – deze website is eveneens een geslaagde aanvulling en zoekt voor jou binnen 26 verschillende zoekmachines naar hits op jouw zoekterm. (De RSS feed tref je centraal aan)
  • Socialmention – Weer hetzelfde, maar net iets anders. Socialmention controleert blogs, microblogs, video’s, commentaren, etc. op de door jou aangegeven zoekterm. (De RSS feed + tag cloud vind je rechts)
  • Backtype – is een online applicatie waarmee je de reacties van bloggers in de blogosphere kunt monitoren, maar bijvoorbeeld ook kunt nagaan op welke sites andere mensen comments plaatsen.
  • Twitter SearchTwitter zoekt binnen alle verschillende publieke Tweets naar de opgegeven zoekterm.  (Zoekterm éénmalig ingeven en je vervolgens abonneren op de RSS feed rechts bovenaan) Mocht je nog niet weten wat Twitter is, lees dan zeker dit artikel.

Misschien klinkt dit allemaal wat omslachtig, maar beloofd, eens ingesteld verloopt dit echt wel vlot en krijg je een eenvoudig en toegankelijk overzicht van de verschillende zoektermen.

Zie de noodzaak in van een goede online monitoring en zorg dat je weet wat over jou en/of over je bedrijf wordt geschreven. Hou bij bovenstaande opsomming wel in het achterhoofd dat hier allemaal gaat over gratis tools, die niet zaligmakend zijn. Heb je er het budget voor en wil je dat er echt niets door de mazen van “het net” glipt, dan kan je misschien eens een kijkje nemen op deze link waar 10 goede “brand reputation tracking tools” worden gebundeld, maar met de gratis online tools kom je echter al een heel eind ver …

Be Sociable, Share!


Dieter Van Esch is gepassioneerd (online) pr consultant bij RCA group en trotse oprichter van Webstrategen.be.

Meer weten over


Een reactie op Online monitoring

Reacties

Track- en pingbacks