Vlaamse politiek 2.0

Vanmorgen gelezen op demorgen.be: Verstrepen lanceert eerste onlineverkiezingsspots LDD. Dit in aanloop van de verkiezingen van 2009.De eerste 2 imagocommercials zouden draaien op youtube, vimeo, google, verschillende blogs, facebook, netlog, etcetera.

Ik ben zelf nog niet gaan kijken, maar op zich geen verkeerde zet van deze bende populisten. Drie redenen om dit te doen:

  • Hun doel: jongeren bereiken, zullen ze hiermee wellicht kunnen bereiken.
  • Daarnaast springen veel (online) media opnieuw op het nieuws. Sociale netwerken zijn momenteel hot in medialand. PRgewijs kassa.
  • Prijs/kwaliteit. In de veronderstelling dat LDD net iets minder fondsen heeft dan andere partijen is de keuze voor (gratis) online media de juiste. Spotjes leiden hun eigen leven, gaan lang mee, het peer-to-peer gegeven / geloofwaardigheid, mensen kiezen er zelf voor om de spot te bekijken.

Politici zijn natuurlijk al langer bezig digitale media. Meestal eerder bescheiden. LDD lijkt nu toch de trein voor een meer uitgebreide online campagne op gang te trekken. Benieuwd of de campagnes van Obama & McCain voldoende inspirerend gewerkt hebben voor politici en hun communicatiebureaus om ditmaal ook online alle registers open te gooien.

Als je de filmpjes zelf ergens tegenkomt, mag je de links altijd even in de commentsectie dumpen :-).

Be Sociable, Share!


Tim Elsen is online marketer bij Yeties, een bureau dat zich bezighoudt met e-commerce, online marketing en online strategie.

Meer weten over


2 reacties op Vlaamse politiek 2.0

Reacties


Heb ze gisteren gezien op de blog van Verstrepen. “Amai, diene mens ziet zichzelf graag” was wat ik er van onthouden heb.

Ik vraag me trouwens af of de rechten op de muziek gecleared zijn door LDD – zou me verbazen, als zelfs mensen als McCain die moeite niet doen. Misschien kan iemand bij SABAM eens horen hoe dat zit? 😉



Hehehe, dan zou het alsnog een dure campagne kunnen worden, financieel en imagogewijs. Misschien is dat het schandaal wat Dedecker weet, maar nog niet vertelt?


Track- en pingbacks