Myspace voor merken


Bij DC hadden ze het gisteren nog over ‘achtergrond-adverteren‘, waarbij adverteerders tegen betaling de volledige achtergrond van een site mogen gebruiken. Bij hln.be zien we dat ook regelmatig. Zeker interessant voor de mediamix, maar er zijn nog manieren voor bedrijven en merken om zich online te verspreiden. Ik weet nog dat ik vroeger haast wekelijks op zoek ging naar nieuwe, coole skins voor mijn Winamp Mediaplayer. Daarop werd gretig ingespeeld door merken om zich een plekje op het scherm van een computergebruikter in te palmen. Het enige wat ze moesten doen, was straffe branded skins ontwikkelen en ervoor zorgen dat ze gevonden werden. Bovendien werden/worden er wellicht een aantal door brand advocates / peers ontwikkeld. Mooi meegenomen.

Goodies voor brand loyalists
Deze trend van het ontwikkelen en verspreiden van branded skins, screensavers, achtergronden, e.d. heeft zich ook in het myspacenetwerk voortgezet. Wie zoekt, vindt tal van branded layouts om zijn of haar myspacepagina te personaliseren. Een kans voor bedrijven en merken om coole layouts te laten ontwikkelen en verspreiden onder de myspacecommunity. Wellicht een stuk goedkoper dan enkele dagen de achtergrond van één of andere nieuwssite overnemen en het feit dat mensen er ‘zelf’ voor kiezen om een branded layout te gebruiken, is bovendien een veel sterker signaal van relatie met een merk. Sommige merken hebben het makkelijk en hebben voldoende brand advocates die zelf voor allerlei materiaal zorgen. Veel andere laten de kans waarschijnlijk liggen om hun brandlovers de middelen te geven zich te uiten. Jammer.

branded.png

Interactie
Nog een stap verder is participatie. Zoals bij Facebook vind je tal van groepen op Myspace. Hierin kan zeker een opportuniteit voor bedrijven zitten. Een group voor werknemers, klanten of iedereen. Elk communicatiekanaal dat waarde schept, zou benut moeten worden. Maar ook ‘gewone mensen’ richten groepen op rond merken en bedrijven. Positief of negatief, monitoring is belangrijk. Elke feedback is immers welkom.

Een Myspacepagina kan rustig een volwaardig extra communicatiekanaal zijn. Het beste voorbeeld daarvan in België is waarschijnlijk de Myspacepagina van de ochtendshow van Stubru. Ze gebruiken de tool effectief om content te sharen met hun luisteraars, maar denk ook aan de funny spoof met Danny Verstraeten toen hij het goed volhield in De slimste mens.

Connectiviteit
Aanwezig zijn op een netwerksite alleen al legt een zekere connectie tussen jou en andere gebruikers. Het is een statement dat je dit een interessant netwerk vindt. Of het nu Linkedin, Facebook, Netlog, Myspace of whatever is. Niet voor niets vind je Obama en Hillary Clinton terug op Myspace en Facebook. Maar ook Microsoft Bill himself en zelfs Prins Charles (!) vind je er terug. Nuja, een identity 2.0 kiezen is ook inherent aan netwerksites… Of zouden Verhofstadt, Daerden en Philippe & Mathilde ook Myspacen?

Be Sociable, Share!


Tim Elsen is online marketer bij Yeties, een bureau dat zich bezighoudt met e-commerce, online marketing en online strategie.

Meer weten over


Geen reacties

Reageren is niet (meer) mogelijk