De Redactie

Vanmorgen gevonden tijdens het zoeken in Google, de nieuwe site van De Redactie.

Zoals het er nu naar uitziet zal de site iedere dag een 5-tal kleuren krijgen naargelang het eerstvolgende journaal zo zal je ‘s morgens een groene site zien tot het journaal van 13u en bij ‘s avonds eerder een paarse site. De slogan van VTM kleurt je dag springt me spontaan binnen als ik hieraan denk.

Het is duidelijk dat ze voor een persoonlijkere toets willen gaan door de gezichten te tonen bovenaan de pagina en 1 iemand van de redactie zelf onderaan.

Als dit de site wordt die ze maandag zullen presenteren aan het grote publiek vrees ik voor een kleine afgang, hierbij vergeleken is de huidige site van vrtnieuws.net vele malen beter en duidelijker. Het enige goede dat ik momenteel kan opmerken zijn de fragmenten die vanaf nu in het bekende flashformaat zijn.

De Redactie site preview
Een groter voorbeeld kan je trouwens hier vinden.

Be Sociable, Share!


Anthony Van Oyen is een student Digital Design and Media en freelance webontwikkelaar.

Meer weten over


7 reacties op De Redactie

Reacties


De VRT heeft zich behoorlijk in nesten gewerkt door koploper te willen zijn in crossmediale berichtgeving. Zonder meer een sterk concept en de nieuwe interne structuur zou (in theorie) goed moeten werken. Al is de werkdruk en –sfeer er naar verluid momenteel niet meer te harden.

‘Mooi’ en ‘overzichtelijk’ is inderdaad anders, maar zou de doorsnee bezoeker hierdoor afhaken?



Maandag om 20u kijken we met z’n allen naar Ter Zake… Naar goede bron gaat het daar serieus mislopen…
Om over het decor nog maar te zwijgen… ‘Crying at the discotheque’
Let the fun begin…



Tja, de vorige site was een tekstsite à la BBC, Standaard, NRC, Le Monde,…. Je kon er lekker snel info vinden. De VRT-boys & girls willen duidelijk binnen Vlaanderen uitpakken met hun ankers (vandaar die grote tronies van nieuwslezers… een nieuwslezer is iemand die een autocue afleest, alsof dat een verdienste is) en hun nieuwsuitzendingen in stukjes klaarzetten. Dat laatste is oké als archief maar ik erger me over de chaos in het linkermenu (een kopie van Belganieuws, dus beste bezoeker zoek zelf maar chronologisch of een item je interesseert… bah!) en vooral: waarom zou ik een reportage moeten bekijken die 1 minuut duurt terwijl ik dan “iets” te weten kom, wat ik echter op 7 seconden ook zou kunnen weten omdat het zich laat samenvatten in 1 zin. Jawel, 1 zin vol woorden zegt evenveel als een reportage van 1 minuut.
Ik vind het online plaatsen van reportages enkel zinnig wanneer het 1. aanvulling is bij tekst en 2. het gaat om lange reportages (10 minuten of meer) waar beelden een meerwaarde hebben (tov woorden) én ik ook méér content krijg (uitdieping!) dan enkel maar een nieuws-item dat aangereikt wordt. Dus Panorama online zetten: fantastisch! Maar het VRT-nieuws… dit is duidelijk anticiperen op VTM en op Belgacom die dra ook een producent van content zal zijn die kan wedijveren met dit soort j(h)ournalistiek.
Alleen lectoren journalistiek kunnen er misschien hun lessen mee opsmukken. En lectoren multimediatechnieken hoeven niks meer op te nemen maar kunnen online gaan en tonen hoe een reportage in mekaar wordt gestoken.
Maar wie wil er nu lector journalistiek of multimedia zijn… :-)


Track- en pingbacks