Social Media release: Prezly

Als je aan mensen vraagt welke skills je nodig hebt als PR professional, krijg je steeds vaker te horen dat kennis van webtechnologie of HTML mooi meegenomen is. Vroeger probeerde je ervoor te zorgen dat een journalist zo weinig mogelijk werk had aan een artikel. In het beste geval kan een persbericht bijna letterlijk overgenomen worden om een stuk over te maken. Vandaag is het doel om content zo deelbaar mogelijk te maken.

Met dit gegeven ging Jailhouse aan de slag. Jailhouse is een venootschap die bestaat uit Jessy Wynants (strategisch planner bij Boondoggle) en Frederik Vincx (interactie designer bij Content Cowboys ). Het tweetal stampte met een laptop en wat software op een kamertje de social media release service Prezly uit de grond.

Een eerste testcase was de lancering van de Boondoggle campagne voor Cobra. Jesse Wynants: “We hebben geen investeerders, onze kosten zijn ook laag omdat we alles zelf doen. Ik vooral programmatie en Frederik design en user interface. De domeinnaam prezzly.com (was de eerste, later overgeschakeld naar prezly.com) is geregistreerd op 22/07/08, dus we zijn er al een lange tijd mee bezig.”

Wat heeft Prezly dan nu al te bieden?

  • Foto’s, YouTube videos, en links embedden in je release
  • Bestanden tot 100MB toevoegen, zonder al het gedoe met FTP
  • Mogelijkheid om je eigen lay-out te geven aan de releases
  • Alle conversaties over je release worden mee in de release opgenomen zodat deze übersocial wordt.
  • Voeg contacten toe en verstuur ze vanuit Prezly
  • Automatisch posten in je eigen digitale pressroom: Link je eigen domeinnaam: press.jouwdomein.com is in geen tijd opgezet.

Pricing is nog niet bepaald maar wat wel vast staat is dat er een gratis en betalend plan komt. Het gratis plan biedt alle functionaliteiten om persberichten aan te maken en te publiceren. Om emailcampagnes te maken, Google Analytics wil integreren, koppelen aan domeinnaam, eigen template enz. zal je een PRO account moeten maken.

Momenteel zit de service nog in de private beta fase maar Communicatiemannen kreeg al de mogelijkheid om de tool te spelen. Onze eerste indruk was eigenlijk heel positief. Prezly werkt ontzettend intuitief en het is kinderspel om een social media release op te stellen en die te verspreiden.

Iets wat wel onmiddellijk opvalt is dat de makers uit de advertising komen. Het zit in kleine dingen maar de opzet is voorlopig nogal opgevat ‘ter ondersteuning van campagnes’ waar een social media deel aan hangt. Terwijl de insteek bij PR meer bestaat uit een langdurige relatie opbouwen met stakeholders. Wanneer je een Prezly release (bijvb de eigen aankondiging )vergelijkt met het oermodel van de Social Media release van Shift communications valt de afwezigheid van een RSS feed plots  heel erg op.

Ik zie zeker een toekomst voor Prezly in advertising agencies. Voor een PR bureau is het voorlopig nog wat mager, en moet het meer diepgang krijgen. De meeste bureaus hebben al een vorm van digital newsroom dus waarom zouden ze daarvoor betalen?  Het is een ander verhaal wanneer ook contacten mee geïntegreerd worden in het verhaal.

In een ideale tool zou ik mijn klanten kunnen monitoren en kunnen aangeven of  iemand al benaderd is voor een bepaalde ‘campagne’. Wie van het team al contact heeft gehad, wat de feedback juist was,… Een mini - Social CRM systeem met andere woorden, waarbij elk contact een profiel heeft met overzicht van tweets, blogposts, interesses,… Het zou Prezly volgens mij al een geweldige meerwaarde kunnen geven. Brian Solis heeft onlangs een goede post over Social CRM geschreven op basis van onderstaand rapport. Beslist de moeite om even door te nemen.

De ontwikkelaars van Prezly hebben duidelijk laten merken dat ze op zoek zijn naar feedback. Communicatiemannen mag daarom een aantal invites wegschenken. De eerste twee die mailen naar prezly@communicatiemannen.be , hebben prijs! UPDATE: De invites zijn de deur uit! Wie nog op zoek is naar een invite, niet getreurd. Houd de @communicatieman twitter account in het oog voor een herkansing!
  • Twitter
  • FriendFeed
  • Facebook
  • del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Google Bookmarks
  • Digg
  • Mixx
  • Slashdot
  • NewsVine
  • NuJIJ
  • eKudos
  • Identi.ca
  • LinkedIn
  • Live
  • MySpace
  • Tumblr


Steven Van Gaever is PR consultant bij Progress Communications, onderdeel van de LVT Group. Hij heeft een bijzondere interesse voor online PR en (mobiele) technologie.

Meer weten over


3 reacties op Social Media release: Prezly

Reacties


Gebruik al een klein jaar http://www.pitchengine.com, er zullen wel nog een paar van deze diensten opduiken wat toch aangeeft dat onze PR medemens stilaan het gebruik van sociale media begint te integreren in zijn/haar dagelijks werk. RSS is natuurlijk cruciaal, de mensen van Prezly zullen dit wel snel aanpassen denk ik….


Track- en pingbacks