Dag van de woordvoerder: het eeuwige spanningsveld tussen communicatieprofessionals en journalisten

Vorige week vond de tweede editie van het congres ‘Dag van de Woordvoerder’ plaats. De dag was opgebouwd rond het boek van Peter Anthonissen “In de vuurlinie”. Enkele bekende namen – waarvan verschillenden ook meegewerkt hebben aan het boek – passeerden de revu: zowel communicatieprofessionals als journalisten. Check hier het programma.

Er zal steeds een spanningsveld blijven tussen de journalisten enerzijds en communicatieprofessionals anderzijds. Opvallend was de kritiek van de communicatieprofessionals op de media:

De machtspositie van de media
Het is al langer geweten dat media kunnen maken of kraken en dat een proces vaak in de media gevoerd wordt: mensen die in de media als schuldig worden afgeschilderd, wanneer het onderzoek nog loopt. Tom Boonen moet maar even uit de pas lopen (wat elke normale mens kan overkomen) en het zal op de voorpagina van enkele kranten staan. Schade toegericht door de media is moeilijk te herstellen, ook al was het gebaseerd op foute informatie, of gewoonweg niet waar.

Correctheid
Specifiek onderwerp van discussie: de titels van artikels. Vaak klopt de inhoud van het artikel wel, maar de titel niet, is die te eenzijdig, te gefocust op één punt. De journalisten repliceerden natuurlijk dat de titel moet aantrekken – de vergelijking met productverpakking werd gemaakt – en dat dit in enkele tientallen tekens niet makkelijk is. Desalniettemin geen reden om de correctheid te laten varen, maar wat correct is, verschilt soms van partij tot partij.

Een interessant voorbeeld van advocaat Hans Rieder:
Journalist: “Procedureslag in proces kost duizenden euro’s van belastingbetaler”
Advocaat: “Fout van procureur kost belastingsbetaler duizenden euro’s”

Verder vonden de deelnemers dat de basis vaak vergeten werd: bronnen checken, niet schrijven op basis van één bron, het juist interpreteren van gegevens. Of zoals Leo Neels, docent mediarecht en Algemeen Directeur Pharma.be, het verwoordde: “Deontologie is geen optie”.

Professionaliteit / dossierkennis
Te weinig journalisten met een specialisatie of goede dossierkennis. Dit kwam vooral aan bod wat het gerecht betreft, omdat dat een ingewikkelde materie is en kennis een vereiste is voor goede verslaggeving.

Conclusie
Veel communicatieprofessionals die zich vragen stelden bij de richting die de Belgische media volgens hen uitgaan en het gebrek aan kwaliteit. Wel werd toegegeven dat journalisten vaak niet om de middelen beschikken om te kunnen zorgen voor kwaliteit. En dat net nu De Morgen en Corelio ontslagen hebben aangekondigd. De werkdruk zal enkel stijgen, het zal nog sneller moeten gaan – geen goede vooruitzichten dus.

En hoe zit het met nieuwe media? Het De Crem-incident kwam verschillende keren aan bod en de interesse voor blogs en sociale media en hoe ermee omgaan, was er. Volgende editie zou hierrond draaien – daar kijk ik alvast naar uit.

  • Twitter
  • FriendFeed
  • Facebook
  • del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Google Bookmarks
  • Digg
  • Mixx
  • Slashdot
  • NewsVine
  • NuJIJ
  • eKudos
  • Identi.ca
  • LinkedIn
  • Live
  • MySpace
  • Tumblr


Goedele Soetemans werkt als PR Consultant op Belgische en Europese klanten bij Burson-Marsteller.

Meer weten over


Geen reacties

Reageren is niet (meer) mogelijk