De Smaak van De Keyser: Limburgs optimisme of opportunisme?

Ze slaan er ons al enkele weken mee om de oren: één pakt uit met een nieuwe topserie op zondagavond: ‘De Smaak van De Keyser’. Het verhaal draait rond jeneverstokers uit Hasselt. Één heeft een sterke reputatie op zondagavond, dus ik was best benieuwd. Dan zag ik deze reportage op het journaal vanavond en werd ik heel kritisch.

Flikken was één van de eerste series die in een bepaalde stad werd opgenomen, in dat geval Gent. En het heeft Gent geen windeieren gelegd, kijk maar naar de Flikkendag die enkele jaren duizenden mensen naar Gent bracht. Later kwam er WitseHalle en KataraktLimburg/Haspengouw.
Er zat steeds een marketingreden en vooral veel geld achter de gekozen locatie, maar geen probleem. Mooie streken, mooi in beeld gebracht in een sterke fictiereeks en zo op de radar van de mensen, wat een pak toeristen opleverde.

Dat is wat ‘De Smaak van De Keyser’ ook wil. Hasselt heeft al een museum klaar, brochures, arrangementen, kortom al wat nodig is om een hoop toeristen op te vangen die na het succes van de serie de gebruikte locaties willen bezoeken.

En daar is het dat ‘De Smaak van De Keyser’ zwaar in de fout gaat.

Eerst en vooral: laat het publiek beslissen of het wel zo’n topserie is als geclaimd wordt. Het komt vrij hautain en arrogant over om al een museum op te richten, arrangementen klaar te staan hebben, zonder de mening van het publiek af te wachten.

‘De Smaak..’ is geen fictie, maar een zwaar gesponsorde Vlaanderen Vakantieland. Hasselt heeft reeds enkele jaren als slogan ‘de hoofdstad van de smaak’ – waar niet toevallig naar verwezen wordt in de titel. Heel de verhaallijn van de serie is zware reclame voor Hasseltse jenever. Op de website gebeurt het veel minder subtiel: daar draait het niet om de serie, maar om Hasselt.

City marketing / product placement werkt het beste wanneer het subtiel gebeurt en geen voorrang krijgt op het verhaal. Mensen moeten het idee hebben dat ze naar een goed verhaal kijken, waar en passant een mooie streek in beeld komt, en niet naar een reclamefilm in een fictiejasje gegoten.

Product placement in tv-formats zijn al een tijdje veelbesproken (James Bond, LouisLouise, …) en de regel die moet gelden, is: zorg dat het niet overdreven is, want dan erger je de kijker.
‘De Smaak van De Keyser’ – voor mij hoeft het niet meer.

* UPDATE: Een reactie van regisseur Frank Van Passel op crosspost

  • Twitter
  • FriendFeed
  • Facebook
  • del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Google Bookmarks
  • Digg
  • Mixx
  • Slashdot
  • NewsVine
  • NuJIJ
  • eKudos
  • Identi.ca
  • LinkedIn
  • Live
  • MySpace
  • Tumblr


Goedele Soetemans werkt als PR Consultant op Belgische en Europese klanten bij Burson-Marsteller.

Meer weten over


13 reacties op De Smaak van De Keyser: Limburgs optimisme of opportunisme?

Reacties


Ik heb de eerste aflevering niet gezien maar heb de reportage ook gezien en ik dacht net hetzelfde. Ze zijn de verborgen agenda vergeten te verbergen. Het gevolg daarvan is dat je dubbel zo hard op je bekt gaat als het verhoopte succes niet volgt.



Product placement ? ja, maar wel op een open manier zoals het hoort bij een openbaar bestuur. En tenminste subtiel verwerkt in een ( nog te bepalen ) kwaliteitsserie..niet op een platte manier op de voorgrond gezet zoals destijds bij Walters verjaardagsshow en andere commerciële ondingen verkleed als entertainment…
Verborgen agenda’s zijn pas hypocriet, nu kan je tenminste onmiddelijk oordelen of de investering van de provincie terecht was of niet.



Ik ben het met je eens dat een verborgen agenda hypocriet is, het moet openlijk gebeuren.
Maar na het zien van de eerste aflevering lijkt de serie mij meer reclame dan fictie. Sommige dialogen leken zelfs pure promotie, zoals de rondleiding in de jeneverstokerij en wie wat doet.
Reclame en fictie gaan steeds vaker samen, maar je moet wel nog het gevoel hebben dat de serie belangrijker is dan de sponsor.


Greetthings zegt:

Toch even aanstippen:
- Hasseltse jenever is al 23 jaar een officieel erkend streekproduct (cfr champagne en calvados)
- Hasseltse jenever behoort nu eenmaal tot ons erfgoed (ongeveer in 1610 al melding van accijnzen op brandewijn in de regio)
- Het jenevermuseum is open van 1987
- De jaarlijkse jeneverfeesten lokt een 100,000-tal bezoekers zonder serie op één.
- Hasselts leuze “Stad van de Smaak” bestaat al jaar en dag, en werd in 2007 nog es bekrachtigd door Test Aankoop.

De smaak van de Keyser, brengt geschiedenis, waar niet elke Vlaming van op de hoogte is, en volgens mij een terecht onderwerp: Of is Vlaanderens wellicht meest populaire film ‘Daens’ geen uitdrager van Oost-Vlaanderen als hart van de Vlaamse textielindustrie?



Ik had hetzelfde gevoel ja. De serie was nog niet begonnen en Hasselt had al beslist dat ze hoge toppen zou scheren en het toerisme zal floreren.

De Hasseltse schepen was wellicht iets te mondig in het journaal waar hij verkondigde dat de stad en de provincie 500 k geïnvesteerd hebben om tegen 2010 65 k extra bezoekers aan te trekken. De aandacht verschoof door zijn optreden te veel naar de stad. Zonder het praatje van de schepen zou de perceptie wellicht anders geweest zijn.

Mocht dit floppen, kunnen we nog altijd een hiphopversie van ‘Limburg Allein’ lanceren. Succes gegarandeerd!



Hypocriet? Wat zou er hypocriet zijn aan het feit dat Hasselt een tv-programma sponsort om zo toeristen te lokken?
Er had toch geen haan naar gekraaid indien ze niet zo luid zouden verkondigen dat ze dit programma sponsoren om er zelf de vruchten van te plukken. Wellicht hadden de enige reacties positieve reacties geweest à la ‘slim gezien van Hasselt’ (indien het zou aanslaan; anders waarschijnlijk gewoon geen reacties)


Greetthings zegt:

@Goedeles reactie: zoals de Smaak van de Keyser geschiedenis brengt, bracht Daens dat ook ;-)



Ik wou hier al een tijdje op reageren. Enerzijds omdat ik het er ook zwaar over vind allemaal: na Haspengouw met Katarakt is nu idd Hasselt aan de beurt. Wat niet onder stoelen of banken wordt geschoven. En waar Steve Stevaert duidelijk achterzit, want Limburg moet een sterk merk worden. Anderzijds is het idd zo dat Hasselt / Limburg het eerlijk speelt door aan te geven er heel wat uit te willen halen. Dat is mooi. Maar al lang niet meer origineel. Want idd: ze zijn de zoveelsten. Daarom ook een beetje jouw artikel denk ik. Trop is te veel. Ik hoop dus zelf dat Limburg straks met een vernieuwend alternatief komt ipv het ‘opkopen’ van ‘kwaliteitsseries’ :-) . En wat mij betreft vind ik programm’s als ‘HoogSpanning’ nog een graad erger: overuidelijk gesponsord door Electrabel, waar dan ook nog eens alleen maar Electrabel – klanten aan mogen meedoen : http://www.jnm.be/forum/viewtopic.php?t=241&sid=fea0baeca3cc601ce64c33e2649986e6.


Another Leveller zegt:

Ik vind het jammer dat deze discussie niet wordt gevoerd door mensen met kennis van zaken. Mensen die betrokken waren bij de totstandkoming van de serie en mensen uit het toeristisch werkveld. Uit goede bronnen weet ik dat de serie (en het creatieve proces van de makers) er eerst was en dan pas het toeristisch luik werd ingevuld. Lijkt me ook de enige logische manier van werken.
De serie is onmiskenbaar kwaliteitsdrama, met slechts een beperkte rol voor Hasselt. Vele van de locaties (de boom, Eben-Emael, …) bevinden zich niet eens in Limburg. Van product placement is dus amper sprake (tenzij je het over de jenever hebt, maar dat is nu eenmaal het basisgegeven en dan kan je bijna niet om Hasselt heen).
Dat Hasselt, en bij uitbreiding Limburg, dat gegeven willen vermarkten, is niet meer dan normaal. Er niets mee doen zou pas een misstap zijn, een overheid en toeristische regio onwaardig. Toen Stille Waters werd uitgezonden, bleek de streek aanvankelijk niet klaargestoomd om de vele toeristen te ontvangen. Dat werd zowel bij Katarakt als bij de Smaak van De Keyser gelukkig wel ingecalculeerd. Maar nogmaals, eerst het product, dan de vermarkting, niet omgekeerd.
De VRT heeft rond deze serie op de eigen website slechts beperkte informatie gezet. Daarom heeft Toerisme Limburg de website http://www.desmaakvandekeyser.be in het leven geroepen. Inderdaad, geen website van de VRT zelf. Toch vind je op die site veel meer informatie over de serie, de personages, de acteurs, … Alsook uiteraard toeristische informatie over Hasselt. Maar ook over Eben-Emael, dat niet in Limburg maar in Luik ligt! Chauvinisme is de Limburgers niet vreemd, maar ze zijn ook vriendelijk voor hun buren.
Dit alles om het een en ander te nuanceren. IK hoop dat ik hierin een beetje ben geslaagd. Geniet aub onbevangen van de topserie en het meeslepende verhaal en stuur even dat marketingduiveltje uit je hoofd. Je zal zien dat de serie er alleen maar beter van wordt.



Ik ben het volledig eens met Another Leveller.
Als kritische noot rond de authenticiteit van de claim van de stad Hasselt kan je je vragen stellen. Evenzo kan je je afvragen dat de marketingmachine rond het profileren van de stad Hasselt té opvallend is gebeurd – de hele marketingcampagne was perfect voorbereid en alle voornoemde onderdelen van de campagne stonden klaar nog voor het eerste beeld op tv getoond was. Men stond als het ware de toeristen op te wachten.
Maar je kan het ook omkeren : wat als Toerisme Limburg en Hasselt in het bijzonder niets hadden voorbereid? Dan had je inderdaad een situatie gecreëerd zoals destijds in Klein-Brabant met de serie Stille Waters. Alle betrokken (toeristische) instanties beklagen zich nog steeds de onvoorbereide (onwetende) aanpak van weleer. Anderzijds vind ik helemaal niet dat Hasselt als stad (te) sterk geprofileerd wordt in de serie. Als je de zwaarte van deze product placement vergelijkt met Katarakt dan slaat de balans duidelijk over naar deze laatste.Ter info: neem eens een kijkje op
mijn blog. Ik heb er 2 weken geleden eveneens een artikel gepost rond De Smaak van de Keyser. Kan ook weer wat interessante stuff opleveren :-)


Track- en pingbacks